Moet je voor online marketing of offline marketing kiezen? Tegenwoordig zijn mensen steeds meer online bereikbaar. Ook gaan steeds meer en meer mensen online een bestelling plaatsen. Je kunt je boodschappen, kleding, eten, verlichting en noem maar op allemaal online bestellen. Offline marketing is iets wat nog steeds gebruikt wordt, maar veel minder dan vroeger. Dat komt omdat je bij online mensen bereiken specifieker kunt zijn en beter resultaten kunt genereren. Heb je een fysieke winkel? Dan is het dus heel belangrijk om ook online vindbaar te zijn. Je hebt ook bedrijven die van online naar offline gaan, denk aan: een verlichtingswinkel die een showroom winkel opent. In deze blog zul je meer te weten komen over de verschillen tussen online en offline marketing en wat voor voordelen ze beide hebben.
Verschillen
Er zitten grote verschillen tussen online marketing en offline marketing. Bij offline marketing is het een fysieke marketing, zoals: posters, flyers, kranten. Bij online adverteren moet je denken aan: social media advertenties, Google advertenties, Marktplaats en Pinterest Ads. Offline marketing werkt nog steeds, omdat er mensen zijn die toch liever hebben om een product in het echt te zien voor dat ze gaan kopen. Ook zijn er heel veel bedrijven tegenwoordig die na corona ook online een webshop of een website hebben gemaakt en ze nu geen spijt van hebben.
Voordelen
Bij online marketing heb je meer controle over je budget. Daarnaast kun je je ook specifieker richten op je doelgroep en andere doelgroepen uitsluiten, zodat alleen je doelgroep je advertentie te zien krijgt. Ook kun je mensen retargetten die interesse in je bedrijf hebben getoond. Online adverteren is ook goedkoop vergeleken met traditionele marketing. Je kunt er zelf voor kiezen hoeveel je uit wil geven per klik op je website of webshop. Bij offline marketing heb je natuurlijk ook wel voordelen. Je laat mensen zien dat je de moeite doet om ze te bereiken. Daarnaast krijg je ook een interactie door de persoonlijke benadering. Je valt makkelijker op en je creëert een beleving. Je mogelijke klanten kunnen een product in het echt zien en misschien zelfs uitproberen. Offline marketing is dus handig voor mensen die een product eerst willen zien en testen en daarna pas kopen, want online kan dat niet.
Keuze maken
Weet je niet precies wat beter is voor je bedrijf? Je kunt offline en online marketing uitproberen en kijken welke je het meest oplevert. Ook kun je een marketingbureau benaderen en ze zullen je een analyse geven voor wat handig is voor je om te gebruiken. Tegenwoordig heb je veel marketingbureaus die je zouden kunnen helpen en er is vast wel eentje bij je in de buurt. Zoek op Google naar een marketingbureau en maak een afspraak om een advies te krijgen.