Je auto total loss verkopen

Als jouw auto Total loss is, bestaan er twee verschillende varianten. We kennen de technische total loss en we kennen de economisch total loss. Technisch total loss betekent dat je met de auto bij een zwaar ongeval bent geraakt en de auto echt helemaal kapot is en meestal niet meer kan rijden. Je mag dan ook van geluk spreken als je met een paar schrammen veilig de auto uit kan stappen. Deze auto is zo ver kapot dat deze niet meer te repareren is, omdat de dagwaarde lager ligt dan de reparatiekosten. Ook de cruciale auto onderdelen zijn meestal zo beschadigd dat het herstel bedrijf deze niet kan maken. De voertuigen worden dan meestal direct naar de Autosloop gebracht. Een schade-expert weet namelijk al genoeg als hij een paar foto’s ziet van de auto, de auto ligt helemaal in de kreukels. Soms is het dak er vanaf gehaald door de brandweer. 

Als we praten over een economisch total loss auto hebben we het over geld. Dit betekent dat als je auto schade heeft en de dagwaarde lager ligt dan de reparatiekosten je auto ook total loss wordt verklaard. Dit kan liggen aan verschillende dingen. Het kan liggen aan spuitwerk, motorische reparatiekosten en zo kun je van alles opnoemen. Ook het uurloon wordt meegeteld in de reparatiekosten soms als de auto opnieuw gespoten moet worden, kunnen de uurloonkosten ook heel duur worden vanwege de werkzaamheden. Economische total loss betekent niet dat je niet meer met de auto kan rijden. De auto kan soms nog prima rijden het is alleen niet mooi en particulieren willen ook niet met deze schade rijden.

Wat gebeurd er met een kapotte auto

De technische total loss auto worden vaak niet gerepareerd, maar wat moet je er dan mee. Als de auto zo stuk is dat hij niet meer gemaakt kan worden wordt de auto verkocht aan een autosloop. Zijn gaan kijken welke onderdelen ze nog wel een tweede leven kunnen geven en welke onderdelen er gerecycled moeten worden. Hiervoor krijg je een kleine vergoeding. Die vergoeding hangt af van hoeveel oud ijzer en herbruikbare onderdelen in de auto zitten en ze kijken naar het gewicht hoe zwaarder de auto, hoe hoger de vergoeding zal zijn.  

De meeste auto’s die naar de sloperij worden gebracht zijn auto’s die aan het einde van hun levensjaren zijn. Dit zijn auto’s die na vele fijne jaren rijden toch een keer stuk gaan. Vaak moet er zoveel aan de auto gebeuren dat een tweedehands auto leuker en goedkoper is. Het autodemontagebedrijf is juist op zoek naar de jongere auto’s van wat duurdere en luxere modellen omdat daarvan de onderdelen langer meegaan en meer gewild zijn. Hierdoor kunnen de vergoedingsprijzen van een schadeauto nog al behoorlijk oplopen.

Geef een antwoord